• Home
  • Nieuws
  • Wat doen de Nederlandse hosters voor de Oekraïne

Wat doen de Nederlandse hosters voor de Oekraïne

Cloud4Ukraine

Als professionals in de internet sector weet de Dutch Cloud Community beter dan wie dan ook hoe belangrijk de vitale infrastructuur van het internet is. Als de internet diensten stoppen, kan een land niet meer functioneren. Toen we vorige week zagen wat er in Oekraïne gebeurde, kwam onmiddellijk de vraag vanuit onze leden: wat kunnen wij doen?

Samen Oekraïne helpen met onze expertise

Vorige week dinsdag heeft de Social Responsibility werkgroep een call georganiseerd, en hebben we de actie Cloud4Ukraine opgezet. Als hosters en cloud providers kunnen wij, met de expertise die we hebben en onze infrastructuur,  een belangrijke bijdrage leveren om onze collega’s uit de Oekraïne te helpen tijdens de donkerste dagen van hun geschiedenis.

Bedrijven uit onze sector stellen hun infrastructuur beschikbaar om collega’s uit Oekraïne te helpen de bedrijfsvoering voort te zetten, ook wanneer hun eigen infra niet meer bereikbaar is. Het aanbod bestaat onder andere uit server space, backups, storage, VPS’en, IP space en datacenter diensten. Een breed aanbod, wat past bij onze sector die ook heel breed is.

Jouw bijdrage is van harte welkom

Het aanbod was overweldigend, en ik wil hier iedereen bedanken die hulp heeft aangeboden. Er komen nog dagelijks nieuwe bedrijven bij. We hebben inmiddels genoeg aanbod dat we ruim in staat zijn om alle aanvragen die binnenkomen in behandeling te nemen. Uiteraard is de bijdrage van iedereen welkom. Als je ook mee wilt doen: mail ons naar ukraine@dutchcloudcommunity.nl en we nemen je mee!

We hebben even een paar dagen flink doorgepakt, en vorige week donderdag kwamen de eerste aanvragen binnen en waren wij klaar om ze in behandeling te nemen. Dat is het in een notendop. Sinds vorige week komen er vragen binnen, en een aantal zijn al opgepakt door onze community. Andere vragen zijn nog in behandeling en in twee gevallen krijgen we geen contact meer met de aanvrager, wat ons natuurlijk zorgen baart.

We hebben capaciteit, we kunnen veel hebben en er is ook hulp aangeboden vanuit Duitsland indien nodig. Onze grootste uitdaging de komende dagen/weken zal zijn om ervoor te zorgen dat de mensen die ons nodig hebben, de weg naar ons weten te vinden.

Hoe werkt het?

We hebben drie aspecten ingericht, beginnend met het aanbod. Dat was eigenlijk nog het makkelijkste deel. In één dag tijd hadden we van zo’n 50 bedrijven een aanbod van zo’n beetje alles wat nodig is om de Oekraïense sector op de been te houden.

Dan het lastigste: de boodschap bij de doelgroep krijgen. We hebben een breed scala aan kanalen ingezet (en gaan door met zenden). Zo hebben we op Twitter contact gezocht met de Oekraïense president Zelensky en zijn ministers, de mailings lists van Ripe gebruikt en berichten geplaatst in de community Facebook-groepen van ICANN. We hebben zelf niet een groot netwerk in Oekraïne dus moesten we even creatief zijn.

Doen wat mogelijk is 

Vervolgens hebben we een proces ingericht om aanvragen in behandeling te nemen: We verifiëren eerst de legitimiteit van de aanvrager. Hiervoor werken we samen met het NCSC en het Team High Tech Crimes van de politie. Daarna verfijnen we de technische vraag en kijken we welke security mogelijkheden, zoals DDoS-bescherming voor servers, nodig zijn.     

Uiteraard zijn we er heel duidelijk in dat we alleen maar diensten leveren die wettelijk toegestaan zijn. We zijn er niet om bijvoorbeeld DDoS-aanvallen uit te voeren. We gaan ook geen content hosten die niet mag van de Nederlandse wet.

En als een aanvraag helemaal schoon en klaar voor processing is, gaat hij op het Slack-kanaal en wordt de aanvraag opgepakt door bedrijven uit onze community. Daarna is onze rol om de voortgang te bewaken en eventueel de communicatie met de aanvrager via ons te laten lopen. 

Deel onze oproep voor Oekraïne in je netwerk

Het lastigste voor ons is om de doelgroep te bereiken. Wellicht kunnen jullie ons daarmee helpen. We hebben een pagina opgezet met alle informatie in het Engels en het Oekraïens op https://dutchcloudcommunity.nl/community/cloud4ukraine/

Deel deze pagina en onze oproep in je eigen netwerk en via je eigen sociale mediakanalen. Als je partijen kent die ons kunnen helpen de mensen ter plekke te bereiken: zet ze in, of breng ons met hen in contact. Dan pakken wij het verder op.

We doen al aardig wat, maar we kunnen met jullie help nog veel meer doen. Als community staan we voor vrij, open en toegankelijk internet. En samen kunnen we dat ook voor Oekraïne in deze moeilijke tijden waarmaken.

Alvast dank!

Simon en Ruud

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

ISPConnect en DHPA zijn nu Dutch Cloud Community

We zijn sinds januari 2021 gefuseerd tot de Dutch Cloud Community.

De fusie van ISPConnect en DHPA heeft plaatsgevonden om als nieuwe branchevereniging de belangen te behartigen voor de Nederlandse cloud-, hosting- en internetsector.

Al onze informatie vind je vanaf nu op dutchcloudcommunity.nl