Lid worden

De Dutch Cloud Community is een initiatief voor en door onze leden.

De leden van Dutch Cloud Community vervullen een belangrijke faciliterende rol in onze digitale samenleving. Zonder de onlinediensten van de cloud-, hosting- en internetsector staat onze samenleving zo goed als stil. Dat geldt zowel voor de private, publieke als voor de commerciële sector. Bedrijven zijn vandaag de dag meer dan ooit afhankelijk van de diensten die onze leden faciliteren.

Als lid van Dutch Cloud Community kun je via de vereniging gelijkgestemde cloudprofessionals ontmoeten. Naast een uitgebreid netwerk waarin kennis en ideeën delen erg belangrijk zijn, kun je bij ons terecht voor specifieke vragen op technisch, organisatorisch en juridisch gebied. Ook krijg je online toegang tot sectorspecifieke documenten zoals bewerkersovereenkomsten, gedragscodes, een SLA framework en diverse onderzoeksrapporten.

Wat krijgt een lid van Dutch Cloud Community?

Lidmaatschap van Dutch Cloud Community brengt een aantal voordelen met zich mee. Hieronder zetten we de belangrijkste zaken overzichtelijk op een rijtje.

Benieuwd of een lidmaatschap bij ook wat voor jouw bedrijf is?

Neem contact met ons op, we staan je graag te woord!

Hier staan we voor

Onze missie is het scheppen van de randvoorwaarden voor een gezonde Nederlandse hosting-, cloud- en internetsector en bijdragen aan een open, veilig en vrij internet.

In januari 2021 is de Dutch Cloud Community ontstaan uit de fusie van ISPConnect en DHPA, de twee brancheorganisaties van de sector. Meer dan honderd prominente bedrijven zijn aangesloten bij DCC. Samen vertegenwoordigen we de digitale infrastructuursector.

Nederland loopt voorop als het gaat om een bloeiende en snel groeiende digitale infrastructuur voor hosting- en clouddiensten. Op verschillende internationale lijsten behoort deze sector bij de beste ter wereld. Bij Dutch Cloud Community streven we naar meer.

De ontwikkeling van het digitaliseringsproces staat bij ons bovenaan het prioriteitenlijstje. Daarom richtten we onder meer Stichting DINL op; de overkoepelende organisatie die zich sterk maakt voor een stabiele en sterke digitale sector in Nederland.

Onze sector in het kort

Dutch Cloud Community is als aanspreekpunt voor Nederlandse organisaties met hosting-, cloud- en internetdiensten een belangrijke spil van de digitale transformatie. Omdat het grootste deel van de digitale transformatie onzichtbaar is, ontstaat onvoldoende kennis over hoe de achterliggende infrastructuur opgebouwd is en wat haar betekenis is voor economie en maatschappij.

De digitale infrastructuur (digital delivery) bestaat uit de grondstof data, de netwerk- en internetsector, de datacentersector en de cloud- & hostingsector. Digitale diensten worden gecreëerd door software en digitale bedrijven (digital creation). Digitale data, infrastructuur en diensten worden afgenomen door het bedrijfsleven, de consument en de overheid (digital consumption). Dit gebeurt onder andere door het koppelen van on-premise IT-infrastructuur en apparaten zoals smartphones, tablets en sensoren met cloud computing en SaaS-aanbieders.

Het is van vitaal belang dat de supply chain van digitale levering, creatie en consumptie goed functioneren. Alleen dan krijgen we een soepel draaiende digitale economie. Dit hangt niet alleen af van de sectoren zelf maar ook van omgevingsfactoren als innovatie, onderzoek, scholing, promotie, duurzaamheid, beleid, regulering, vertrouwen, veiligheid, en financiering. De digitale transformatie zorgt ervoor dat ook deze enablers zich moeten aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid.

De 5 voordelen van Dutch Cloud Community

Wil je je aansluiten bij een groot netwerk van gelijkgestemde professionals? Hieronder vind je de 5 belangrijkste voordelen van lidmaatschap.

  1. Een verenigde stem richting leveranciers, overheid, politiek, media en onderwijs.
  2. Altijd online toegang tot sectorspecifieke documenten zoals bewerkersovereenkomsten, gedragscodes, code of conduct, het SLA framework en diverse onderzoeksrapporten.
  3. Een vermelding op de Dutch Cloud Community website met het bedrijfslogo (inclusief link naar je eigen website) en we nemen je mee in onze communicatie uitingen.
  4. Communicatie experts van Dutch Cloud Community ondersteunen je bij opstellen van persberichten of artikelen en gezamenlijke PR.
  5. Uitwisseling van kennis en ervaring: deelname aan Dutch Cloud Community netwerkbijeenkomsten, andere doelgroep gerichte activiteiten en jaarlijks terugkerende evenementen.

Enthousiast? Neem dan contact met ons op via onderstaand contactformulier.

Waarom lid worden van de Dutch Cloud Community?

Niet overal in de samenleving wordt de noodzaak van een goed functionerende cloud- en hostingsector gevoeld. Daarom is het belangrijk dat we opkomen voor de belangen van onze leden. We geven onze leden een stem in de politiek, overheid en media.

De website van Dutch Cloud Community biedt mogelijkheden voor het plaatsen van interviews, cases en blogs. De site leent zich ook voor het onder de aandacht brengen van de evenementen van jouw organisatie.

Bijkomende voordelen:

  • Het presenteren van het bedrijfslogo op de website(s) van de Dutch Cloud Community en een link naar de website.
  • Het recht op profilering als lid met gebruikmaking van het logo van Dutch Cloud Community.

De cloud- en hostingsector heeft goed opgeleide medewerkers nodig. Dat is ook belangrijk om als Nederland in het internationale speelveld concurrerend te blijven. We stimuleren kennisdeling tussen onze leden en onder onze partners, zodat ze alle mogelijkheden hebben om niet alleen hun medewerkers maar ook hun bedrijf te laten groeien. Ook leveren we een bijdrage aan de ontwikkeling van opleidingen voor jong talent voor onze sector. Samen met onze leden en partners ontwikkelen we opleidingsprogramma’s voor deze doelgroep.

We beschikken over een uitgebreide kennisbank met veel gebruikte documentatie. Denk aan verschillende soorten contracten en voorbeelden van Service Level Agreements (SLA’s). Onze leden hoeven daardoor bij het opstellen van bijvoorbeeld contracten niet opnieuw het wiel uit te vinden, maar kunnen de vrij beschikbare standaarddocumenten gebruiken als basis, waardoor ze veel tijd en kosten kunnen besparen

We organiseren regelmatig bijeenkomsten voor onze leden, waar ze uitgebreide mogelijkheden hebben om zowel nieuwe als bestaande businesspartners te ontmoeten. Bekende voorbeelden van evenementen zijn de Dutch Night @CloudFest in Duitsland en de Summer BBQ waar we jaarlijks meer dan 400 gasten uit onze branche verwelkomen.

We nemen zitting in diverse overleggroepen om zaken collectief op een goede manier te regelen. Met de uitgebreide kennis en ervaringen van onze leden zijn we in staat om bij deze overleggen de juiste vragen te stellen en goede input te leveren.
In de cloud- en hostingsector zijn voornamelijk medewerkers met een technische achtergrond actief. Personeel met een juridische opleiding of achtergrond zijn ondervertegenwoordigd in onze sector. Juridische vraagstukken in relatie tot cloud en hosting zijn vandaag de dag meer relevant dan ooit. Daarom is het fijn dat onze leden ook voor juridische vraagstukken een beroep op ons kunnen doen.

Ons panel met experts ondersteunt onze leden bij het beantwoorden van vraagstukken in relatie tot cloud en hosting. In de verschillende panels zitten vakspecialisten met een bovengemiddelde hoeveelheid kennis en ervaring rondom bepaalde onderwerpen.

Abuse vormt op dit moment een belangrijke uitdaging in de hosting-, cloud- en internetsector. Door onze participatie in allerlei samenwerkingsverbanden zijn we in staat om problemen in relatie tot abuse op een adequate manier op te lossen. Een voorbeeld hiervan is onze deelname in het Anti Abuse Netwerk (AAN), een coalitie voor een schoner en veiliger internet door een effectieve aanpak van abuse op internet.

Voor geschillen tussen onze leden of tussen onze leden en andere organisaties hebben we onze geschillencommissie. De geschillencommissie heeft inmiddels al veel zaken tot een goed einde gebracht. De leden van de geschillencommissie beschikken over jarenlange ervaring en hebben veel kennis over cloud-, hosting- en internetgerelateerde vraagstukken.

Door de omvang van ons ledenbestand zijn we in staat om tegen een gereduceerd tarief goederen en diensten in te kopen. 

Binnen de sector vinden regelmatig fusies en overnames plaats. Dit proces vereist zorgvuldigheid en de nodige kennis van zaken. We bieden ondersteuning bij overname- en fusieprocessen.
Journalisten hebben vaak vragen over hosting en cloud. Niet alles is voor deze beroepsgroep even duidelijk. Voor duiding en verdieping over deze onderwerpen kunnen ze een beroep op ons doen. Ook brengen we (vak)media en journalisten in contact met leden die meer over een bepaald hosting- en cloudgerelateerd onderwerp kunnen vertellen.

Een van de speerpunten van Dutch Cloud Community is het opzetten van werkgroepen waarin professionals van diverse bedrijven samen kunnen werken aan de belangrijke thema’s waar onze sector mee te maken heeft.

Alle leden mogen deelnemen aan de werkgroepen. Ook partners van Dutch Cloud Community mogen zich aansluiten indien hun expertisegebied relevant is voor de activiteiten van de werkgroep. In sommige gevallen verwelkomen we ook experts van buitenaf. 

Op dit moment hebben we vijf actieve werkgroepen die al operationeel zijn, en één oprichting*:

  • Security werkgroep
  • Juridische werkgroep
  • Social Responsibility werkgroep
  • HR-werkgroep
  • Marketing werkgroep
  • Service Management werkgroep* 

Wil je lid worden van de Dutch Cloud Community? Of wil je meer weten? Vul het contactformulier in en wij nemen z.s.m contact met je op!

Labels

Leden van Dutch Cloud Community hebben een duidelijk, professioneel profiel. Dat werkt onderscheidend in de markt en helpt de concurrentiepositie van leden te verbeteren. Daardoor maken het Nederlandse bedrijfsleven en de Nederlandse overheid vol vertrouwen gebruik van de diensten van de leden.

Dit profiel komt tot uitdrukking in de drie labels die de Dutch Cloud Community aan haar leden biedt. Klanten van onze leden bieden we zo meer duidelijkheid: de labels maken het voor hen makkelijker om te kiezen voor de provider die het beste bij hen past.

De indeling in labels maken we op basis van kwaliteitscriteria en op basis van het marktsegment dat ze bedienen. Op deze manier maken leden aan hun klanten duidelijk dat ze te maken hebben met een kwaliteitsaanbieder in een bepaald marktsegment.

Alleen leden van Dutch Cloud Community mogen van deze labels gebruik maken op hun website en in hun communicatie.

Meer weten over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem contact op.

Organisatorische vereistenSOHOSMBEnterprise
Voldoen aan wetgeving
Prijsweergave inclusief BTW bij consumenten aanbod
Rechtsgeldige Algemene Voorwaarden
Geïmplementeerd herroepingsrecht
Inschrijving Kamer van Koophandel
Implementatie Wet van Dam (tav opzeggingen)
Correcte implementatie AVG-wetgeving
Aansluiting bij geschillencommissie Dutch Cloud Community
Onderschrijving Code of Conduct Dutch Cloud Community
Duidelijke communicatie over backup voorzieningen
Service Level Agreement (conform framework) 
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering 
Informatiebeveiligingsbeleid 
ISO27001 (en/of ISAE3402 gericht op informatiebeveiliging)  
ISO9001, ISO20000 (en/of ISAE3402 gericht op kwaliteit)  
24/7 bereikbaarheid  
Escrow mogelijkheden  
Eigen websites altijd met SSL
IPv6 ready 
Ondersteuning voor e-mail standaarden 
Anti-DDoS maatregelen  

Lid zijn brengt ook plichten of bijdragen met zich mee:

  • Een vermelding van de Dutch Cloud Community, Dutch Cloud Community leden status en vermelding van de Code of Conduct en NTD op haar website(s) en in relevante uitingen.
  • Proactieve rol bij invulling van de Dutch Cloud Community thema’s.
  • Verzorgen van een afvaardiging van personeel op de jaarevents van Dutch Cloud Community.
  • Op verzoek actieve bijdrage met betrekking tot Dutch Cloud Community thema uitingen naar partner-media, in de vorm van thema-artikelen.
  • Een jaarlijkse contributie die afhankelijk is van de grootte van de organisatie.
  • Actieve deelname aan ledenvergaderingen door executives of beslissingsbevoegde medewerkers.
  • Het verstrekken van informatie en geven van feedback ten behoeve van het Dutch Cloud Community marktonderzoek.
  • Actief meewerken aan de ontwikkeling en/of toepassing van kwaliteit standaarden.
  • Voldoen aan de regels in de Dutch Cloud Community Code of Conduct
  • Toepassen van de gedragscode Notice en Takedown.
  • Voldoen aan de eisen van de Dutch Cloud Community SLA
  • Per badge binnen het lidmaatschapsmodel gelden aparte organisatorische vereisten om lid te kunnen worden. 

Contributie

De contributie bepalen we op basis van de jaaromzet van jouw organisatie. Op deze manier blijft lidmaatschap voor alle hosting-, cloud- en internetbedrijven in Nederland toegankelijk. We maken gebruik van een staffel. Bekijk in deze tabel welke contributie voor jouw organisatie van toepassing is.

Leden van Dutch Cloud Community voldoen aan strenge kwaliteitseisen, zodat afnemers en klanten weten dat ze te maken hebben met professionele en betrouwbare aanbieders. Onze leden krijgen een label toegewezen op basis van objectieve kwaliteitscriteria en op basis van het marktsegment dat ze bedienen. Hoe dit werkt lees je hier.

Jaaromzet

Contributie

Inschrijfgeld

< € 400.000

€ 500

€ 50

€ 400.000 – € 2.000.000

€ 1.100

€ 75

€ 2.000.000 -€ 4.000.000

€ 3.000

€ 125

> € 4.000.000

€ 4.000

€ 250

Extra merk

€ 1.000

 

Contact

Wil je lid worden van de Dutch Cloud Community? Of wil je meer weten? Vul het contactformulier in en wij nemen z.s.m contact met je op!