Zoeken
Sluit dit zoekvak.
  • Home
  • Nieuws
  • Wire
  • Nieuws & Blogs – Massaclaims: nieuwe tendens binnen de privacywereld?
Massaclaims: nieuwe tendens binnen de privacywereld?

Nieuws & Blogs – Massaclaims: nieuwe tendens binnen de privacywereld?

Bron: Nieuws & Blogs

Begin juli kwam naar buiten dat er een massaclaim tegen Facebook is gestart. Het initiatief kwam vanuit de Consumentenbond en de Data Privacy Stichting. Ben je van mening dat Facebook jouw privacy schendt, en vind je daarom dat je recht hebt op een compensatie van deze social mediamagnaat? Dan kun je je aanmelden en meedoen met de massaclaim. Niet actief op social media? Dan kun je je nog voegen bij de massaclaim tegen twee grote softwarebedrijven. Hoe zit het eigenlijk met massaclaims? Wat is de wettelijke basis hiervan?

Recht op vertegenwoordiging

Betrokkenen hebben diverse rechten onder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Recht op verwijdering omdat je niet meer in een database wilt staan, is bekend. Of het recht om je toestemming in te trekken want je wil geen nieuwsbrieven meer ontvangen, kennen we ook. Maar over het recht op vertegenwoordiging wordt niet veel gesproken. Tot nu vanwege de massaclaims.

Organisaties zonder winstoogmerk hebben de mogelijkheid om collectieve acties op te zetten. Zo is geregeld in artikel 80 van de AVG. Betrokkenen melden zich aan bij een dergelijke stichting (denk aan Bits of Freedom of Privacy First), en op die manier worden zij vertegenwoordigd in de “strijd” tegen een bedrijf dat onze privacy zou schenden.  

Schadevergoeding

Alleen een actie instellen tegen een bedrijf, daar zitten betrokkenen vaak niet op te wachten. Omdat zij van mening zijn dat hun privacy is geschonden, willen ze daarvoor gecompenseerd worden (lees: een schadevergoeding ontvangen). Artikel 82 AVG biedt die ruimte.

Materiële of immateriële schade geleden? Geen probleem, je hebt het recht op een vergoeding. Hoe hoog dat bedrag dan moet zijn, is lastig om te bepalen. Stel dat Facebook inderdaad de privacy heeft geschonden van de gebruikers. Wat voor schade hebben gebruikers dan geleden? Is dat uit te drukken in geld? Dat vraag ik me af. Als jouw persoonsgegevens zijn doorgegeven aan advertentiebedrijven en de gegevens zijn gebruikt om winst mee te maken, heb je dan recht op een gedeelte van die winst? Of als je naar aanleiding van het zien van advertenties een aankoop hebt gedaan, terwijl je zonder die advertenties dat product echt niet zou hebben gekocht, heb je dan recht op teruggave van de koopsom? Lastig.

In Nederland hebben we gezien dat de gemeente Deventer in eerste instantie een bedrag van € 500 moest betalen vanwege het delen van persoonsgegevens. Maar in hoger beroep werd dit alsnog afgewezen en kon de betrokkene fluiten naar z’n geld. De uitspraak tegen het UWV waarin is bepaald dat € 250 aan immateriële schade vergoed moest worden aan een medewerker, staat overigens nog wel overeind. Twee verschillende zaken, twee verschillende bedragen. De rechter bekijkt welk bedrag passend is, en moet ergens beginnen als er schadevergoeding wordt gevorderd op basis van de AVG.

Wij houden de massaclaims in ieder geval in de gaten. Wie weet volgen er meer.  

Dit bericht is afkomstig van één van de leden van ISP Connect, zie hier de bron.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!
[mc4wp_form id="483"]

ISPConnect en DHPA zijn nu Dutch Cloud Community

We zijn sinds januari 2021 gefuseerd tot de Dutch Cloud Community.

De fusie van ISPConnect en DHPA heeft plaatsgevonden om als nieuwe branchevereniging de belangen te behartigen voor de Nederlandse cloud-, hosting- en internetsector.

Al onze informatie vind je vanaf nu op dutchcloudcommunity.nl