Volgende week komen we voor de negende keer samen voor Dutch Night in het middeleeuwse decor van het Castillo Alcazar hotel in Europa-Park, Rust. De eerste editie vond plaats in 2015, toen nog in een klein restaurant in het dorp. We dachten daar een borrel te organiseren voor zo’n 40 mensen, maar er kwamen 250 bezoekers opdagen wat resulteerde in een chaotische maar ontzettend leuke avond!
Sindsdien is de Nederlandse avond op CloudFest een jaarlijks hoogtepunt waar de hele sector naar uitkijkt. Voor het team van Dutch Cloud Community is het bovendien een van de meest plezierige evenementen om te organiseren. Het is veel werk, maar we doen het altijd met liefde.
Dutch Night is echter een kostbare aangelegenheid en zonder de steun van onze sponsoren zouden we dit evenement niet kunnen realiseren. VEEAM is al vanaf de eerste edities betrokken en zorgt al jaren voor de traditionele braadworsten die later op de avond altijd zeer welkom zijn bij de bezoekers.
We zijn heel blij met deze langdurige samenwerking en vriendschap. Dit is dan ook een goed moment om in gesprek te gaan met Bert van Meel, Senior Territory Manager bij VEEAM, over wat deze samenwerking voor hen betekent.
Simon Besteman: Bert, wat betekent CloudFest voor jou en VEEAM? En hoe past Dutch Night daarin?
Bert van Meel: Voor ons is CloudFest een soort van familiereünie. Het is dé gelegenheid om iedereen uit de sector te ontmoeten, zowel bekenden als nieuwe contacten. Drie dagen lang is bijna de hele branche aanwezig in en rond het park, wat betekent dat je overal bekenden tegenkomt: op de beursvloer, bij de borrels en tijdens de lunches.
Omdat alles zich in en rond het park afspeelt vliegen mensen na de beurs niet direct weer alle kanten op. Dit geeft ons de kans om echt met elkaar in gesprek te gaan.
Zeker voor de oude garde is CloudFest ook een beetje de “Nationale Hosting Vakantie”. Je gaat erheen voor je werk, maar het is tegelijkertijd een ontspannen uitje waarbij je onder het genot van een maaltijd of een drankje bijpraat met vrienden en collega’s.
SB: Waarom zijn jullie al zo veel jaren sponsor van de Dutch Night?
BM: Als vendor ben ik slechts één bouwsteen in het geheel. Daarom wil ik erbij zijn. Je bent er niet om direct op die avond harde deals te sluiten.
Sommige concurrenten denken: “Ik kom even langs en scoor.” Maar zo werkt het niet. Je moet als vendor deel uitmaken van de community, aanwezig zijn en betrokken blijven, ook als er op dat moment niets concreets te halen valt. Op die manier bouw je een band op, zowel persoonlijk als zakelijk.
Dutch Night is een bewezen concept: mensen komen er graag en weten wat ze kunnen verwachten. Wij vinden dat we als vendor daar onderdeel van moeten zijn.
Leidt de avond direct tot grote deals? Nee. Maar je legt er wel het eerste contact en dat is essentieel voor vervolgafspraken.
Bovendien is het ongelofelijk efficiënt: in een paar dagen tijd spreek je zo’n 300 klanten. Als ik die allemaal afzonderlijk zou moeten bezoeken, zou ik daar maanden mee bezig zijn.
SB: Dutch Night is hét feestje van de hosting- en cloudbranche. In hoeverre verschilt deze sector van de traditionele IT?
BM: Het is een totaal andere wereld. Binnen de cloud- en hostingbranche zijn bedrijven vaak concurrenten, maar er is een gezamenlijke vijand: de outage. Iedereen is met elkaar verbonden door de gedeelde verantwoordelijkheid om uitval te voorkomen.
Op CloudFest ontstaat daardoor een gevoel van verbroedering. Je ontmoet elkaar op neutraal terrein en hebt open gesprekken met als doel om van elkaar te leren en te verbeteren.
In de traditionele IT-sector is de concurrentie vaak harder en feller. In onze sector zie je juist meer samenwerking en gemeenschapszin. Dit is mede te danken aan Dutch Cloud Community en deze evenementen.
Overigens zie ik dat CloudFest, naast een plek voor gesprekken en samenwerking, ook steeds meer een marktplaats wordt. Tijdens Dutch Night worden heel wat M&A-deals besproken, vaak onder het genot van een biertje!
SB: Wat zou jouw belangrijkste tip zijn voor bedrijven in deze sector?
BM: Mijn voornaamste tip is: zoek meer toenadering tot vendoren. Niet alleen om contracten te verlengen, maar ook op commercieel en marketinggebied en bij het financieren van activiteiten.
Er is zoveel meer mogelijk dan één keer per jaar een contract verlengen. Denk aan innovatie, nieuwe producten, MDF-fondsen en commerciële samenwerkingen. Op dit vlak laten veel cloudproviders kansen liggen.
Nu is het vaak nog zo dat wij als vendoren het initiatief moeten nemen om samenwerking te stimuleren. Maar misschien zouden de salesafdelingen van cloudproviders ook proactiever met vendoren moeten praten. Er is nog veel te winnen. Dat geldt niet alleen voor VEEAM, maar voor alle vendoren in de sector.
SB: Dankjewel, Bert! We kijken er allemaal weer enorm naar uit.
Kijk hier voor meer informatie over Dutch Night.