IT is door de jaren heen steeds eenvoudiger en gebruiksvriendelijker geworden voor de eindgebruiker. IT-delivery wordt daarentegen steeds complexer. Dit komt onder andere doordat er niet langer sprake is van één uniforme IT-omgeving. Functionaliteiten voor eindgebruikers worden steeds vaker geleverd vanuit de cloud, door diverse aanbieders. Deze moeten op een consistente, gebruiksvriendelijke en veilige manier worden aangeboden. De MSP’er van vandaag moet daarom van vele markten thuis zijn om hierin te kunnen voorzien.
Toch is het voor een Managed Service Provider (MSP) onmogelijk om op alle benodigde disciplines een expert te zijn. En juist dat is essentieel om continuïteit in de dienstverlening aan klanten te waarborgen, inclusief garanties en certificeringen. Dit geldt ook voor interne IT-organisaties.
In de MSP-markt zie je dat dit leidt tot meer samenwerking, consolidatie en strategische heroverwegingen. MSP’s moeten zichzelf de vraag stellen: welke expertise heb ik zelf nodig en waar werk ik beter samen met een partner? Veel eindklanten blijven immers vragen om een one-stop-shop: één IT-service-integrator.
Om klanten een totaaloplossing te kunnen bieden, kiezen MSP’s voor een strategie die gericht is op customer intimacy en het inkopen van generieke diensten. Dit gebeurt vaak in strategische samenwerkingen, waarbij een fatsoenlijke marge behouden blijft.
MSP’s met een volledig eigen IT-platform worden steeds zeldzamer. De kosten van onderhoud en doorontwikkeling zijn voor de meeste partijen niet te verantwoorden. Daarom kiezen MSP’s vaker voor samenwerking met hosting- en cloudproviders die de flexibiliteit bieden om een breed scala aan diensten aan klanten te leveren en te beheren via andermans platformen.
Dit zijn de platformen van de grote hyperscalers, maar ook steeds vaker van Nederlandse providers die infrastructuur leveren voor oplossingen en diensten. Hier voegen zich connectiviteitsaanbieders bij, die zorgen voor lage latency en hoge betrouwbaarheid, en softwareleveranciers die hun producten op deze infrastructuur laten draaien.
De MSP’er is een cruciale schakel in deze keten van infrastructuur, connectiviteit en softwarediensten. Hij is afhankelijk van deze keten, maar de keten is op zijn beurt ook afhankelijk van de MSP’er.
Het is van groot belang voor iedere MSP om op de hoogte te zijn van wat er speelt in de markt en om te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen, zoals de regels rondom cloud-switching en dataportabiliteit in de Data Act. Daarnaast is het essentieel om in te spelen op trends, zoals de groeiende vraag naar datasoevereiniteit vanuit zowel de overheid als de private sector. Weten wie in de keten jou kan helpen en hoe het netwerk werkt, is een voorwaarde om als MSP competitief te blijven.
Dutch Cloud Community geeft je als MSP toegang tot de juiste informatie en het netwerk dat je nodig hebt om je bedrijf succesvol te laten inspelen op de veranderende marktomstandigheden. Wij organiseren informatiesessies en stellen praktische documenten beschikbaar aan onze leden.
Wij informeren je over de eisen die (toekomstige) wet- en regelgeving aan je gaan stellen. Daarnaast maak je via ons kennis met een breed netwerk aan leveranciers die je in staat stellen om ook in de toekomst relevante en groeigerichte services aan je klanten te blijven bieden.
Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op!