Nieuwe regels voor ‘van-voor prijzen’

Vanaf 28 mei aanstaande veranderen de regels voor aanbiedingen met ‘van-voor prijzen’. De nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat de prijzen transparanter zijn voor de consument. Zo zal het gepresenteerde prijsvoordeel straks beter het werkelijke prijsvoordeel voor de consument moeten weergeven.

Aanleiding

Als verkoper heb je te maken met verschillende regels met betrekking tot het vermelden van prijzen. De meeste regels zijn afkomstig uit de Wet oneerlijke handelspraktijken. Voorbeelden hiervan zijn: dat bijkomende kosten (zoals verzendkosten) moeten direct duidelijk zijn en dat je niet zomaar met prijzen mag stunten. De huidige regel ten aanzien van ‘van-voor prijzen’ is dat het product niet langer dan drie maanden geleden voor de ‘van’ prijs te koop mag zijn geweest.

Ondanks de regels over ‘van-voor prijzen’ gebeurde het dat verkopers toch kortingen aanboden die geen kortingen waren. Bijvoorbeeld door in die periode van 3 maanden voor een korte tijd de prijs te verhogen of door een ‘van’ prijs te gebruiken die niet recent of helemaal niet was gevoerd.

Wat is de nieuwe regel?

De Europese Commissie heeft in de richtlijn Modernisering consumentenbescherming de regels ten aanzien van ‘van-voor prijzen’ aangescherpt:

  • De ‘van’ prijs moet de laagste prijs zijn die de verkoper 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd.

Deze regel geldt als er sprake is van een B2C (business to consumer) relatie en geldt zowel offline als online.

Wat zijn de gevolgen?

Met deze bepaling wordt voorkomen dat een verkoper een tijd lang een bepaalde prijs hanteert, deze prijs voor een korte tijd verhoogt en het product daarna als ‘prijsvermindering’ aanbiedt ten opzichte van de tijdelijk verhoogde prijs. De voorgespiegelde korting lijkt in zo’n geval veel groter dan die zou zijn geweest ten opzichte van de laagste, in de periode voorafgaand aan de prijsverhoging gehanteerde, prijs.

Het blijft de verkoper overigens vrijstaan een prijsvoordeel te presenteren dat niet is afgezet tegen een eerder door hem gehanteerde prijs. Voorbeelden hiervan zijn prijsvergelijkingen met een concurrent of een korting ten opzichte van de adviesprijs, waarbij uiteraard de voor die situaties geldende regels moeten worden gevolgd (waaronder dat de consument niet mag worden misleid over het bestaan van een bepaald prijsvoordeel).

Meer lezen over dit onderwerp? Lees verder: 

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

ISPConnect en DHPA zijn nu Dutch Cloud Community

We zijn sinds januari 2021 gefuseerd tot de Dutch Cloud Community.

De fusie van ISPConnect en DHPA heeft plaatsgevonden om als nieuwe branchevereniging de belangen te behartigen voor de Nederlandse cloud-, hosting- en internetsector.

Al onze informatie vind je vanaf nu op dutchcloudcommunity.nl