DE NEDERLANDSE DIGITALE INFRASTRUCTUUR BEZOEKT BARCELONA
Een eerste fact-finding missie voor de Nederlandse digitale infrastructuursector
De Nederlandse digitale infrastructuur sector vormt het hart van de Nederlandse online economie; De digitale mainport van Europa. Het vervult een sleutelrol in het wereldwijde Internet. Daarom wil de Nederlandse digitale sector haar potentieel omzetten in internationale economische groei.
Doelstelling van de fact-finding mission is om de sector op een hoger plan te krijgen, door concrete stappen te maken en het internationale programma in de komende jaren verder in te vullen.
Dit willen we doen door een collectief op te richten voor business gedreven handelsmissies, presentaties op beurzen, het ontvangen van buitenlandse delegaties en presenteren van Nederland als digital mainport.
Deze pilot missie werd geïnitieerd door Stijn Grove in samenwerking met ISPConnect en de DHPA, op uitnodiging van NBSO Barcelona, met ondersteuning van de RVO en in samenwerking met Handelsroute.nl. Het Discover 2014 evenement en een programma rondom zakendoen in de regio Catalonië (Barcelona) vormde hierbij de basis.
WAAROM BARCELONA?
Barcelona als snel groeiende online hub.
Barcelona ontwikkelt zich de laatste jaren zeer snel als een technische hub. Tevens trekt de regio veel jong en technisch (IT) ondernemerschap aan. Naast het hosten van het World Mobile Congress en het zichzelf uitroepen tot ´The World Mobile Capital´ is het een Smart City waarin de Smart City Expo een centrale rol speelt.
Business incubators, start‐up accelerators en co‐working spaces schieten als paddenstoelen uit de grond. Niet zo vreemd als je bedenkt dat factoren arbeid en vastgoed hier zeer voordelig zijn, er een internationale talent‐pool voor handen is en een uitstekende triple port infrastructuur. Dit alles in combinatie met een hoge kwaliteit van leven qua natuur, cultuur en klimaat. Hier komen veel digital nomads en cloud‐driven geo‐independent (ICT) business professionals op af. Kortom: Barcelona is niet voor niets een hot spot voor de digitale industrie.
In deze ontwikkelingsfase zijn veel kansen te identificeren voor de meer volwassen Nederlandse IT industrie. In het meerdaagse programma wordt een unieke combinatie geboden van het ontdekken van Barcelona als doelmarkt en een bezoek aan een beurs die bij veel bedrijven in de doelgroep hoog op de kalender staat.
VERSLAG PROGRAMMA
Maandag 1 december 2014
Dag 1: Bezoek NBSO, Gemeente Barcelona en bedrijven
Start van de missie was op maandag op 1 december waar Netherlands Business Support Office (NBSO) kantoor in Barcelona (www.Holanda.es) spraken. Jasper van Dorrestein, directeur, gaf een introductie in het netwerk van de NBSO’s, die het Nederlandse bedrijven ondersteunen bij hun internationale ambities.
Het NBSO-netwerk bestaat op dit moment uit 19 kantoren in 9 landen. De kantoren zijn gevestigd in regio’s die kansen bieden voor Nederlandse bedrijven, maar waar geen ambassade of consulaat aanwezig is. De NBSO’s hebben een uitstekend regionaal netwerk en zijn hierdoor in staat snel de juiste informatie te leveren die gevraagd wordt door het bedrijfsleven. Bovendien heeft het NBSO goede contacten met de overheid in het land.
Na deze presentatie bezochten we Barcelona Digital Centro Tecnológico waar een aantal instellingen gehuisvest zijn die verantwoordelijk zijn voor de promotie van IT in Barcelona en de regio Catalonië. We kregen daar een presentatie van Barcelona Activa (http://www.barcelonactiva.cat/barcelonactiva/en/i) over wat de stad Barcelona kan betekenen voor internationale ondernemers en wat het beleid van de stad is om dit te stimuleren. Van de gemeente gaven Xavier Mayo, hoofd van de Internationale stadspromotie, en Marc Sans, In-City Promotie Officer, en Jaume Almirall, Business Support Officer, aan waarom Barcelona een perfecte plek is om business te doen en wat zij daarvoor kunnen betekenen. In de presentatie werden vele initiatieven genoemd en de focus op IT gelegd, hoe de ondernemingen klein en groot te ondersteunen.
De presentatie van Andrés Manso, de oprichter van INCUBIO (www.incubio.com) maakte duidelijk hoe zij ondernemers op het gebied van Big Data en IT begeleiden. De gemeente Barcelona is hierin zeer actief en heeft een sterk ondersteunende rol met vele vestigingen waar start-ups zich kunnen vestigen.
Xavier Martin, partner van ILIMIT (www.ilimit.net), en Laura Canalejo, hun Marketing Director zijn een ICT leverancier en cloud provider met 20 man in dienst. Het bedrijf is even buiten Barcelona gevestigd. Ze vertelden over het hosting landschap in Spanje, de verschillen tussen Madrid en Barcelona, waar de laatste duidelijk meer voorop loopt in groei in nieuwe markten.
Na deze presentatie bezochten we het incubator gebouw of fabriek. De Almogàvers Business Factory hosts tal van start-ups waar de meest succesvolle inmiddels werk bieden aan 10 man. De tour werd gegeven door Marc Sans en Carme Cunyat, verantwoordelijk voor Entrepreneurship.
Tijdens de lunch sprakenondernemers Bart Mill van Clicktron media, een affiliate bedrijf, en Jan Bastiaans van Sale Supply. Zij zijn van het bedrijf dat support diensten levert aan e-commerce bedrijven. Zij presenteerden kort en bondig de ‘do’s and don’ts’ van het zakendoen in Spanje.
Daarna bezochten we Nexica (http://www.nexica.com/es) een Cloud Provider dat managed hosting services levert aan bedrijven en instellingen in het hogere segment met een eigen datacenter. Ze hebben 90 man in dienst en vergelijkbaar met de grotere managed provider in Nederland. De open discussie maakte met feiten en cijfers duidelijk dat de hosting industrie uit Spanje en Nederland dezelfde taal spreken, met name om de directheid en uitdagingen in de sector.
Ter afsluiting gaf Stijn Grove een presentatie over het initiatief en de beweegredenen en mogelijke next steps om kansen optimaal te benutten.
Dinsdag 2 december 2014
Dag 2: Bezoek HP Discover event.
HP Nederland verwachtte ons op het Discover event in de Fira 2 expo hallen. Dit is een enorm technologie-evenement. Hier verzamelen duizenden mensen zich om inspiratie op te doen over de laatste ontwikkelingen in Cloud, Big Data, veiligheid en mobiliteit technologie.
Met een “headset & tablet” bekeken we hun Cloud paviljoen waar software is gebouwd rond een Open Stack Bart Hoogendoorn, directeur Nederland voor HP, welkomde ons en er volgde een ronde tafel discussie met Frank van Rees over de uitdagingen van Cloud providers.
Woensdag 3 december 2014
Dag 3: Afsluiting & RVO presentatie en een extra bedrijfsbezoek
Woensdagochtend kregen alle deelnemers en de NBSO Barcelona een afsluitende presentatie van Nasrat Popal van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Hij gaf een terugkoppeling op het Pre‐PIB programma waarvan we deze keer gebruik maakten en een vooruitblik naar de mogelijkheden om bedrijven te ondersteunen en de mogelijkheden. zoals het organiseren van een internationaal promotioneel programma.
Vervolgens ILIMIT , Cloud Provider bedrijf bezocht. De CEO van dit bedrijf gaf in depth inkijk in de Spaanse hosting markt, de stand van de techniek, keuzes in technieken en processen en mogelijke kansen voor samenwerking.
CONCLUSIE EN VOLGENDE STAPPEN
We kijken terug op een aantal succesvolle drie dagen waar we een inzicht hebben gekregen in de mogelijkheden op de Spaanse markt, geleerd hebben over de mogelijkheden om als bedrijfsleven samen met de overheid de digitale sector nog beter te promoten en concrete input over wat voor soort activiteiten we hiervoor zullen moeten opzetten. Daarnaast hebben we duidelijk aan de NBSO en de RVO het belang van onze sector en de kansen die het heeft laten zien.
We hebben in deze eerste missie veel geleerd en een goede basis gelegd om dit in een project plan verder uit te werken. Een plan waarin we streven naar een meer structurelere promotie van de sector. Daarmee gaan we nu van start samen met het RVO om in 2015 actief voor de Nederlandse digitale infrastructuur te kunnen steunen.