• Home
  • Nieuws
  • “Het Nieuwe Werken had een pandemie nodig om door te breken”

“Het Nieuwe Werken had een pandemie nodig om door te breken”

Ruim acht jaar geleden schreef ik als marktonderzoeker een blog over het thuiswerken. In de context van 2013 was thuiswerken als onderdeel van het nieuwe werken een trend en moest verklaard worden tegenover het stramien van een kantoorgerichte cultuur. En dan denk ik nu: Is er zoveel veranderd? Want was de default aan de start van 2020 niet nog steeds diezelfde als in 2013?!

In wat de derde golf van het COVID virus genoemd kan worden is iedereen het wel met me eens dat werken vanuit huis en op tijdstippen anders dan kantooruren een mainstream gebeuren is geworden. En daar hadden we dan dus een wereldwijd zeer impactvolle pandemie voor nodig om onze werkplek en werktijden structureel aan te passen.

Het Nieuwe Werken, werd vaak onterecht in dezelfde context gebruikt als thuiswerken, en had in 2013 als een behoorlijke vlucht genomen. Veel organisaties hadden allerlei projecten lopen. Meestal ingegeven uit een gebrek aan (kantoor-)ruimte of de (on)mogelijkheid om nieuw talent te vinden en/of te binden. Dat eerste probleem kennen we nu niet meer, het tweede des te meer.

Motivatie voor Het Nieuwe Werken

Wat was destijds de motivatie om aan het Nieuwe Werken te willen beginnen? En heeft dit stand gehouden of wordt het zelfs versterkt in de afgelopen jaren? Een studie in 2012 onder directieleden van organisaties die Het Nieuwe Werken wilden adopteren leverde een aantal aspecten en hun (vermoedde) effect voor de organisatie op. Ik som ze even op:

  • Medewerkerstevredenheid – een positieve tot zeer positieve invloed
  • Productiviteit per medewerker – een positieve tot zeer positieve invloed
  • Ziekteverzuim – een positieve tot zeer positieve invloed
  • Mobiliteiskosten – een positieve tot zeer positieve invloed
  • Huisvestingskosten – een positieve tot zeer positieve invloed
  • Energie kosten – een positieve invloed
  • Winstgevendheid – een positieve invloed
  • Omzet – geen invloed
  • IT-kosten – een negatieve invloed
  • Telecommunicatiekosten – een negatieve invloed

Een te verwachten en ook logische lijst kunnen we acht jaar later nog steeds stellen. Maar waarom heeft het fenomeen van bijvoorbeeld thuiswerken dan niet structureel doorgezet? De ratio die het lijstje hierboven vertegenwoordigd zou toch de doorslag moeten geven.

(tekst gaat verder onder foto)

Het nieuwe werken

Photo by LinkedIn Sales Solutions on Unsplash

Het moet dus iets met emotie of cultuur te maken hebben zou je kunnen concluderen. Want anders waren we allang ‘om’. In 2013 stelde ik al dat de motivationele aspecten veel belangrijker zijn. En een punt dat hierbij in de onderzoeken die in 2011 en 2012 zijn uitgevoerd is bij mij het sterkst blijven hangen. Namelijk het ‘loslaten’ door de manager van zijn medewerkers.

Het bleek toen dat het middel-management moeite heeft met een werkvloer die leeg is. Ineens is daar niet meer het traditionele sturen op aanwezigheid en activiteit maar op output. Wanneer de fysieke connectie tussen manager en medewerker is verbroken verandert het rollenspel drastisch. Wellicht is dit nog wel de grootste ‘cultuurshift’ die organisaties ervan weerhouden heeft om andere patronen door te voeren.

Van managen naar coachen en verbinden

2020 en 2021 hebben met het gedwongen thuiswerken een omslag teweeg gebracht die ook al zullen de overheidsmaatregelen uiteindelijk wegvallen, een nieuw tijdperk inluiden voor hoe we voortaan werken. Medewerkers zijn meer vrij in hun doen en laten dan ooit tevoor. ‘Managen’ is niet meer het werkwoord maar ‘coachen’ en ‘verbinden’.

Wat ondertussen wel is veranderd en nog een grote boost gekregen heeft ook, is de technologie die we gebruiken en ook hoe we die gebruiken. Cloud is mainstream geworden en dat zie je alleen al aan het feit dat toen het nieuwe werken in 2012-2013 voorzien werd er ook rekening gehouden werd met een duidelijke stijging van telecom kosten. Laat dit nu grotendeels weggenomen zijn door het gebruik van online videoconferencing en collaboration oplossingen.

We hebben er een wereldwijde ramp voor nodig gehad en een klein decennium met technologische ontwikkeling maar het nieuwe werken is een feit!

Ruud Alaerds

PS: Benieuwd naar het team van Dutch Cloud Community dat ook vanuit huis aan het werken is? Check dan deze pagina

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

ISPConnect en DHPA zijn nu Dutch Cloud Community

We zijn sinds januari 2021 gefuseerd tot de Dutch Cloud Community.

De fusie van ISPConnect en DHPA heeft plaatsgevonden om als nieuwe branchevereniging de belangen te behartigen voor de Nederlandse cloud-, hosting- en internetsector.

Al onze informatie vind je vanaf nu op dutchcloudcommunity.nl