• Home
  • Nieuws
  • Een update over de Cloud4Ukraine actie

Een update over de Cloud4Ukraine actie

Het is lastig om te communiceren over wat we allemaal doen met de Cloud4Ukraine actie, want we hebben met elkaar afgesproken dat we niets mogen vertellen dat de veiligheid van de aanvragers of de deelnemers in gevaar kan brengen. We mogen ook geen aantallen noemen, en geen informatie delen die herleidbaar zou kunnen zijn naar de betrokken partijen. Dat geeft wel een paar belemmeringen. Maar we willen jullie wel een beetje bijpraten over wat er allemaal gebeurd is de afgelopen twee maanden.

Toen Rusland Oekraïne binnenviel op 24 februari gingen we zoals vele anderen aan de slag met de vraag: “wat kunnen we doen?” Wij kenden daar niet veel mensen, en er was nog weinig zicht op waar de behoeftes lagen. Ook hebben we geen wapens en ook geen voedselvoorraden paraat. Daarom zochten we naar iets waar we goed in zijn, en waar we snel een verschil mee zouden kunnen maken.

Bij de Dutch Cloud Community weten we als geen ander hoe essentieel IT en internetdiensten zijn, zeker tijdens een crisis. En IT-diensten leveren is iets dat we allemaal kunnen. Zo is het idee geboren om de infrastructuur van de Nederlandse hosting- en cloudproviders ter beschikking te stellen.

Sector samen in actie voor Oekraïne

We hebben vervolgens een Teams call opgezet met onze community en bijna iedereen gaf aan wel bij te willen dragen. Daar zijn we nog steeds heel erg dankbaar voor.

In een paar dagen tijd hebben we een proces opgezet, de speciale websitepagina gebouwd en de boodschap de wereld ingestuurd dat we hulp te bieden hadden. Dat was nog een uitdaging, want we hadden geen netwerk in Oekraïne. Twee dagen later kwamen de eerste aanvragen al binnen.

De hulp die de bedrijven uit onze sector bieden bestaat voornamelijk uit de infrastructurele diensten die wij normaal bieden aan onze klanten: hosting, storage, backups, IP space, VPS enz.

Een eenvoudig, maar stevig proces

Het eerste waar we behoefte aan hadden, was een verificatieproces om de aanvragende partij goed te kunnen kwalificeren. We wilden zeker weten dat de aanvragers legitiem waren en dat we niet per ongeluk de verkeerde partijen aan het helpen zijn. Ook de aard van de diensten – we kunnen niet meewerken aan acties die in Nederland onwettig zijn – speelde een grote rol. En laten we eerlijk zijn: voor de oorlog was het Oekraïense internet nou bepaald niet het schoonste van Europa, dus een check was zeker noodzakelijk.

Daarin hebben we ook hulp gekregen van veel kanten, waaronder ook de overheid en verschillende security agencies. Dat heeft ons in staat gesteld om de bedrijven die hun hulp aanbieden de garantie te geven dat ze met een legitieme partij werken, en niet onbedoeld meewerken aan illegale operaties.

De tweede stap was een kwalificatie van de hulp die benodigd is. In eerste instantie komen de aanvragen vaak redelijk ongestructureerd binnen (“Can you help us keep our business going?”). Om de aanvraag uit te kunnen zetten bij de juiste mensen, moet daar nog een gesprek gevoerd worden waarin duidelijk wordt wat er precies nodig is: welke diensten, welk volume, en op welke manier?

Als beide stappen doorlopen zijn kan de aanvraag, geanonimiseerd, worden uitgezet in de groep, waar deze door één of soms meerdere partijen kan worden opgepakt.

We raden de deelnemers die aanvragen oppakken altijd aan om wel inzichtelijk te maken wat de daadwerkelijke kosten van een opdracht zijn, en daar ook een offerte van te maken. En dan met de aanvrager af te spreken wat de kosten zijn, voor welke periode het kosteloos wordt aangeboden en na afloop van die periode evalueren of de periode verlengd moet worden. Op deze manier voorkom je dat je over een aantal maanden opeens zonder duidelijke afspraken met elkaar aan het werk bent.

Hoe gaat het nu?

De eerste aanvragen die binnen kwamen waren afkomstig van hostingbedrijven. Vrij snel verschoof dit naar organisaties van overheden en semi-overheden. We helpen nog steeds bedrijven, maar ministeries, gemeentes en onderwijsinstellingen zijn nu een grotere doelgroep geworden.

In omvang verschilt het heel erg: sommige aanvragers willen alleen een backup of hosting van een paar websites, maar sommige – met name overheidsdiensten – vragen om een redelijk omvangrijke setup. Uiteraard nemen de kleinere leden vaker de kleine aanvragen voor hun rekening en omgekeerd.

In maart groeide het aantal aanvragen heel sterk, zozeer dat we op CloudFest ook de hulp van een paar partijen buiten Nederland hebben gevraagd (en gekregen).  Het was zo succesvol dat we tegen de grenzen van onze capaciteit aanliepen.

We merken nu wel dat de situatie in Kiev en het westen van Oekraïne stabieler is geworden en dat daar de dreiging van een invasie een beetje verzwakt is. Het aantal aanvragen wordt ook gestaag kleiner. En dat is op zich goed nieuws. We blijven natuurlijk wel hulp aanbieden zolang het noodzakelijk is.

Ik hoop hiermee, zonder teveel in detail te gaan, wel een beetje een indruk heb kunnen geven van onze voortgang. We zijn heel dankbaar aan alle deelnemende bedrijven en trots dat we op deze manier een bijdrage kunnen leveren.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

ISPConnect en DHPA zijn nu Dutch Cloud Community

We zijn sinds januari 2021 gefuseerd tot de Dutch Cloud Community.

De fusie van ISPConnect en DHPA heeft plaatsgevonden om als nieuwe branchevereniging de belangen te behartigen voor de Nederlandse cloud-, hosting- en internetsector.

Al onze informatie vind je vanaf nu op dutchcloudcommunity.nl