Op 10 januari 2008 werd de akte van oprichting getekend van de Stichting Dutch Hosting Provider Association. Of zoals vandaag de dag beter bekend: de DHPA. In 10 jaar is dit initiatief uitgegroeid tot een groot netwerk in één van de snelst groeiende sectoren van de Nederlandse economie. De initiatiefnemers van DHPA, Siemon van den Berg, voormalig penningmeester, de huidige voorzitter Sven Visser en Jan Willem des Tombe blikken de komende tijd in een reeks korte artikelen terug op hun drijfveren en kijken vooruit naar de toekomst. In dit artikel komt mede-oprichter en voormalig voorzitter Jan Willem des Tombe aan het woord.
Des Tombe was ten tijde van de oprichting van DHPA CEO van PINS internet, dat in 2010 is samengegaan met IS Interned Services, het huidige KPN Internedservices, waar Des Tombe ook enige tijd CEO was. Daarnaast stond hij aan de wieg van Stichting Digitale Infrastructuur Nederland.
Een belangrijk probleem waarmee de hostingsector ten tijde van de oprichting van DHPA werd geconfronteerd, was het feit dat de sector niet vertegenwoordigd was tijdens discussies die over de sector gingen. Deze discussies hadden vaak een juridische insteek, bijvoorbeeld als het ging om onrechtmatige online content. Des Tombe: “Mijn belangrijkste drijfveer om DHPA in 2008 op te richten was om partij/ gesprekspartner te kunnen zijn in discussies die over de sector gaan. Zonder vertegenwoordiging van de sector werden door wetgever en handhaver voor de sector verstrekkende besluiten genomen zonder dat wij daarin gekend waren.”
Het was echter niet de enige reden om de branche organisatie te starten. “De hostingsector kende destijds ook al veel verschillende spelers en een uiteenlopend dienstenaanbod. Hierbij was het niet altijd duidelijk of klanten waar kregen voor hun geld en wat ze mochten verwachten van de dienstverlening. Door onze krachten te bundelen, waren we in staat om met de sector standaarden ontwikkelen om de toegevoegde waarde van de dienstverlening voor de klant inzichtelijk te maken en de kosten van een goede dienstverlening rechtvaardigen. Daarnaast bestond er binnen de sector behoefte aan een platform voor bedrijven met gelijkluidende kansen en uitdagingen en de sector verder te ontwikkelen.”
In 10 jaar tijd zijn deze doelen allemaal gehaald constateert Des Tombe. “Maar dat betekent niet dat het werk nu gedaan is. De ontwikkelingen blijven snel gaan en de sector en spelers daarin moeten zich daar continu aan aanpassen. Voor de komende 10 jaar ligt daar ook de belangrijkste uitdaging voor DHPA.”
Met de snelle evolutie van de online wereld zijn de uitdagingen ook complexer geworden. Regeldruk en wetgeving die ingrijpt op de activiteiten van hosters, denk bijvoorbeeld aan de Wiv, blijven belangrijke uitdagingen. Des Tombe: “Het is zaak om voorop te blijven lopen, de weg te blijven wijzen voor zowel de markt als deelnemers en te blijven strijden voor gezamenlijke belangen. Belangrijk is daarbij om het netwerk te blijven uitbouwen en de relevantie van deelnemers voorop te blijven stellen.”
Benieuwd naar de andere artikelen? Lees snel de interviews met Siemon van den Berg en Sven Visser.